Sea Power Zeewaardige Motorboot

Heb je een specifieke vraag over een van de bootontwerpen van BootBouwtekeningen.nl stel hem dan hier.

Sea Power Zeewaardige Motorboot

Berichtdoor Gert op wo aug 18, 2010 12:04 am

Beste Bezoekers,
Ik had een vraag over de Sea Power Zeewaardige Motorboot, Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
Ik ben in overweging aan het nemen om de tekeningen van de Sea Power Zeewaardige Motorboot te downloaden en de boot te bouwen.
Ik heb helaas niet genoeg informatie om mijn keus te maken tussen de lengtes en eventueel de boot.
Ik ben een lang persoon 1.98 mtr en wij willen een leuk bootje bouwen om met zijn 3en weekendjes te gaan varen door de biesbosch en om de leuke dorpjes langs het water te bezoeken en toch ook op de boot te slapen (4 pers).
Mijn vraag is eigenlijk of ik vrij ben om de opbouw/lengte aan te passen naar mijn lengte zodat ik bij slecht weer ook binnen kan zitten :D
En of de boot eventueel met een gehele overkapping te maken is, met open zijkanten?
Of wordt de boot dan instabiel en slecht te varen?

Ik hoop op een antwoord zodat ik mijn keuze kan maken.

Met vriendelijke groet,

Gert
Gert

Re: Sea Power Zeewaardige Motorboot

Berichtdoor Gert op do aug 19, 2010 11:37 pm

3en moet natuurlijk 4en zijn:lol:
Gert

Berichtdoor Theo Kiers op za aug 21, 2010 9:40 am

Ha Gert,

Welkom op ons forum. Excuus voor de late reactie maar ik was nogal druk met mijn eigen bootje deze week.

De tekeningen zijn al een aantal malen verkocht maar ik heb nog geen reacties gehad van eventuele bouwers. Het enige waar ik over beschik zijn de foto's die ik via Morten heb van één van zijn klanten.

Als je met vier man op stap wilt, op de boot wilt kunnen slapen en zelf vrij lang bent dan zou ik in ieder geval kiezen voor de 4,6 meter versie. De binnenruimte van de kajuit is 2,16 m lang en 1,37 m breed (van frame tot frame). Dat is dus net genoeg voor twee volwassenen.

Als de andere twee opvarenden kinderen zijn dan kun je overwegen om twee slaapplaatsen te maken onder de de banken, zij het dat je dan wel iets moet doen om de constructie te verstevigen rond de opening van de kajuit naar deze slaapplaatsen. Die opening moet dan namelijk door een frame dat van belang is voor de constructie. Maar met een paar extra balkjes is dat wel op te lossen.

Aanpassing van de kajuit en het maken van een overkapping lijkt mij geen probleem. Instabiel zal de boot niet snel worden. De 4,6 meter versie is immers ook te bouwen met een stuurhut.

Ik heb de vraag in ieder geval ook even aan Morten Olesen (de ontwerper) voorgelegd maar ik meen dat die vakantie aan het vieren is in Portugal. Zodra ik zijn visie heb zal ik die hier posten.

Bouwze,
Theo
Theo Kiers
Site Admin

Berichtdoor Theo Kiers op zo aug 22, 2010 11:32 pm

Hoi Gert,

Ik heb even overleg gehad met Morten (was toch nog niet op vakantie).

De correcte afmetingen van de kajuit zijn 2100x1600(achter)x1050 (Lengte x Breedte x Hoogte). Dit is voor beide Sea Power modellen het zelfde.

Voor de constructie is het bodempaneel essentieel. Je moet dus zorgen dat dit steeds ondersteund wordt door frames of steunen. Het maken van een paar kinderslaapplaatsen onder de banken (met open verbinding naar de kajuit is dan verder geen probleem als je een strook van het frame tegen de romp behoudt. Zij het dat het wel smal is (ca. 60 cm.)

Verder kun je de kajuit aanpassen zoals je wilt zowel in de hoogte (niet overdrijven) als in de lengte. Dit heeft weinig invloed op het vaargedrag als je het allemaal maar licht houdt (6 mm multiplex). De open kuip is ca. 2,3 mtr lang. Je kunt ervoor kiezen de kajuit wat langer te maken zodat je binnen iets meer speelruimte hebt voor de kinderbedden.

Er is overigens sprake geweest van een Sea Power van 20 voet (6,1 mtr). Ik zal Morten nog eens vragen hoe het daarmee staat.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Als de boot toch te smal is zou je even naar het volgende model kunnen kijken op de site van Morten:

http://boatplans.dk/boat_plans.asp?id=50

Dit model staat nog niet op mijn site maar als je geïnteresseerd bent kan ik het er met voorrang opzetten. Het is een heel maf bootje maar wel specifiek ontworpen om er met zijn vieren op te kunnen overnachten. Op dit moment is er een stel Litouwse kunstenaars mee onderweg van Litouwen naar Brugge!!! Kijk op het volgende blog voor info over hun "project" en let even niet op de afwerking (schilderwerk) van de boot:

http://doitondeck.wordpress.com/2010/07/04/do-it-on-deck-successfully-started-at-2th-of-july/

Als je kinderen aan boord hebt kun je de kuip natuurlijk beveiligen met een railing etc. Zelf zou ik in ieder geval iets van een rugsteun maken voor meer zitcomfort.

Verder hebben we nog de 5,25 mtr motorboot in twee uitvoeringen maar die is qua afmetingen vergelijkbaar met de Sea Power:

http://boatplans.dk/boat_plans.asp?id=48
http://boatplans.dk/boat_plans.asp?id=60

De volgende stap is dan alweer naar de motorboot van 7,75 meter:

http://boatplans.dk/boat_plans.asp?id=6

Tot slot komen we binnenkort nog met een 6,5 meter spiegelsloep (met motorbun voor een buitenboordmotor of als alternatief een saildrive) die perspectief zou kunnen bieden voor een boot om op te overnachten met twee volwassenen en twee kinderen. Je zou dan een cabriokap moeten hebben en de boot moeten bouwen met een roerbesturing in plaats van een stuurconsole. Op die manier zou je van de achterste zitbank ook een bed kunnen maken. Deze sloep zit echter nog in de ontwerpfase.

Succes met de besluitvorming,

Theo
Theo Kiers
Site Admin

Berichtdoor Gert op wo aug 25, 2010 9:58 pm

Beste Theo,

Sorry voor mijn late reactie maar we zijn nog een paar dagen van de vakantie aan het genieten.
Bedankt voor uw zeer complete antwoord.
Wij gaan De linken op ons gemak bekijken.
En wij denken na dit antwoord wel tot een keuze te komen.
Succes met uw project!!!

Met vriendelijke groet,

Gert
Gert

Berichtdoor Theo Kiers op wo aug 25, 2010 10:10 pm

Hallo Gert,

De 20 voet Sea Power staat in de planning na afronding van het Sloepontwerp.

Bouwze,

Theo
Theo Kiers
Site Admin

Keer terug naar Vragen over bootontwerpen van BootBouwtekeningen.nl